Laatste week alleen en de touristische verhalen - Reisverslag uit Lima, Peru van Yvonne Deckers - WaarBenJij.nu Laatste week alleen en de touristische verhalen - Reisverslag uit Lima, Peru van Yvonne Deckers - WaarBenJij.nu

Laatste week alleen en de touristische verhalen

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

30 April 2011 | Peru, Lima

Goed! Zijn we weer. Vanwege demonstraties moesten we zondagmiddag al weg uit Bolivia. Rond 4uur een bus naar Puno terug genomen en daar hebben we nog een nachtje geslapen. Wilden wij lekker Puno in, worden we wakker, regent het! En hoe! Maar na het ontbijt begon het op te klaren. Dus om 2u een bus terug naar Cusco genomen en in de ochtend nog even van het zonnetje genoten. Prachtige bus. Goedkoop dus met veel Peruanen. Peruanen zijn niet zo stipt. De bus had een half uur vertraging en elke keer als we ook maar even stilstonden begonnen ze als kleine kinderen op de grond te stampen en te schreeuwen dat we verder moesten gaan omdat we zo laat waren.. Dat klopte niet helemaal..
Maarja..
Vrijdag zou mijn laatste werkdag zijn, maar vanwege semana santa werd het (onverwachts, want bij de bespreking maandag was ik er niet) woensdag! Echt super lief. Maar ik wil nog helemaal niet weg!
Dinsdag naar Huillcarpay geweest. Dat is een kleine comunity ongeveer nog 10 minuutjes meteen taxi van mijn werkplekje. In de bergen. Mijn project en mensen van de kerk werken daar 1x per week door spelletjes met de kinderen te doen en een bijbelverhaal te vertellen.. Wij daar dus heen. Super prachtige omgeving. Net Nepal!
Tja, en mijn laatste 2 nachtjes uitgaan zonder Sander... Hebben we natuurlijk professioneel gedaan. Woensdag avond.. Laatste nacht.. Dan maar niet slapen tot Sander komt.. Dus ik naar huis, douchen en naar het vliegveld. Alles gehaast, want ik was al laat.. Kom ik op het vliegveld.. Geen Sander, geen vliegtuig en geen informatie. Alleen ´una ahorita mas´. Een momentje. Ja, die momentjes hier ken ik. Uiteindelijk 4,5 uur later.. Had ik dus toch nog even kunnen slapen. Maarja.
Heel het plan door de war. Boleto turistico (het kaartje dat geldig is voor bijna alle bezienswaardigheden) gekocht. En maar naar Tipon gegaan voor Cuy. Cavia..Leuk idee.. Maar waar is het vlees? Zo´n klein rotbeest, daar zit niks aan. Het vlees dat er aan zat smaakte overigens goed. Behalve het deel met de vage kruiden. Maar toch, eens en nooit weer.
Vrijdag natuurlijk sappie gedronken bij Juicy Lucy. Lekker over de markt gestrompeld. Gezellig door de koeien neuzen enzo! En maar begonnen aan de lange rit met steenhopen.
Zaterdag wezen paragliden over de heilige vallei. 5000m en hoger .. Is toch tamelijk fris. Maar het uitzicht.. Die besneeuwde toppen en kleine dingetjes beneden.. Op de terugweg in een dorpje uitgestapt en nog maar een steenhoop wezen bekijken. Slimme Spanjaarden! Gewoon boven op de Inka dingen bouwen, hoef je zelf geen fundering meer te leggen. En het staat er allemaal nogsteeds.
Ooknog wezen mountainbiken door de heilige vallei. Bij een experimenteel landbouw project van de inka´s. Om zo nog meer verschillende soorten groenten te kunnen verbouwen! Slimmerds! En de zoutbaden. Waar ze zout winnen. Niemand die weet waar het zoute water vandaan komt, maar het is er wel goed genoeg, toch?
Toch wel interessant, mountainbiken met Sander: conditie vs geacclimatiseerd.. Maakt niet zo veel uit. Ik ben alleen minder snel moe, maar niet veel sneller.. Hmm..
Ook nog een dagje richting Pisac geweest voor nog meer ruines. In Pisac hadden we een paardentochtje naar boven geregeld. Leuk en aardig, maar het duurde een uur langer dan gepland en boven was het al donker.. Dus snel de ruine bekeken en toen lopen naar beneden. Je kon niks zien en er was ook niks en niemand. Na 45 minuten kwamen we een auto tegen die ons terug bracht naar Pisac. En toen, na een hoop toestanden de bus naar Cusco kunnen nemen. Eind goed, al goed.
En naar de Machu Picchu, want hoe kan het ook anders...
Vroeg op gestaan om een vroege (lees: goedkopere maar nogsteeds heel dure) trein te nemen. Dus we waren ook vroeg in Aguas Calientes... Waar niks te beleven valt.. Dus maar in een restaurantje gaan zitten om daar de tijd te doden door kaartspelletjes te spelen. ´s Avonds komt iemand, volgens afspraak, ons paspoort halen voor het kopen van de toeganstickets.. Leuk en aardig, maar na 3uur was hij nog niet terug en wij wilden wel slapen. Een half uurtje later kwam hij eindelijk.. Uitleg over hoe en wat en toen EINDELIJK! Slapen...
Dus weer vroeg op. We hebben maar niet de Huayna Picchu beklommen. Maar hoe duur het ook mag zijn, die machu picchu is wel heel indrukwekken. Het uitzicht overigens ook. Vooral niet te veel nadenken over hoe ze dat ooit hebben kunnen maken, want dan word je gek..
Tja, en dan nog 1 dagje over. Nog snel een museum bekeken en de laatste dingetjes gekocht. Geluncht met mijn huisgenootje en toen naar de bus. Waar we nog eens bijna te laat kwamen.
Nog wat telefoontjes van wat vrienden gehad en bij de laatste ging het echt niet meer. Ik weet niet hoe ik Cusco heb kunnen verlaten. Gewoon bijna onmogelijk. Waarom. En ze zegen ook allemaal stuk voor stuk dat ik moet blijven en in de bar moet komen werken (he, geen slecht idee!). Maarja, heb al plannen..
Tja. In de bus, een vrij goedkope, niet zo goede bus, opweg naar Nasca. Ruim 12uur later, met weinig slaap om half 4 aangekomen in Nasca. Dood op natuurlijk. Dus nog even een uurtje weten te slapen met mijn hoofd op een tafel. Ook niet heel comfortabel.
Vlucht over de Nasca lijnen gemaakt. Ook al zo bijzonder. Hele aparte woestijn. En die lijnen.. Tja...
We konden een uurtje nadat we klaar waren meteen nog een bus naar Lima pakken! Dat was wel fijn. Het was gewoon een Cruz del Sur bus. Een mega luxe bus! Opperklasse. Maar ook wel eens lekker..
8uur later zijn we in Lima. Ook lekker. Vandaag maar eens de stad in trekken

  • 30 April 2011 - 19:58

    Stefan:

    ja het klinkt al eigenlijk het zelfde als toen ik weg ging uit Cusco..... maar goed ik heb al wel besloten dat ik weer terug wil voor een poosje
    Groeten stefan

  • 30 April 2011 - 20:30

    Jose Vroomen:

    tjee wat geniet ik toch telkens van je reisverslag al is t voor mij n wir war met al die namen, het zit er alweer bijna op he ging je hierna nou nog naar amerika samen met je ouders of had ik dat toen verkeerd begrepen. hoe dan ook geniet nog van die laatste paar dagen en tot ziens groetjes jose

  • 13 Mei 2011 - 22:04

    Josephine:

    gaaf gaaf gaaf:)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Actief sinds 26 Dec. 2009
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 24782

Voorgaande reizen:

31 Januari 2014 - 27 Augustus 2014

Back to Nepal!

28 Januari 2011 - 28 Mei 2011

Peru, op zoek naar de Inca's!

01 Januari 2010 - 25 April 2010

Nepal, dat is toch dat land met die hoge berg?

Landen bezocht: