Kakkerlakken - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Yvonne Deckers - WaarBenJij.nu Kakkerlakken - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Yvonne Deckers - WaarBenJij.nu

Kakkerlakken

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

15 April 2014 | Nepal, Kathmandu

In Nepal zijn ze aan de weg bezig. De 'snelweg' wordt verbreed (van precies genoeg voor 2 vrachtwagens naar 2 vrachtwagens, een motor en een minivan), de ringroad wordt opgeknapt, gaten worden gerepareerd en de wegen worden ogenschijnlijk doelloos opgebroken.
Het viel me al een tijdje op dat als ik naar huis fietste van het ziekenhuis, de weg smaller werd. Ik kon niet precies aanwijzen wat het probleem was, maar de files werden langzamer en ik moest steeds grotere stukken over de trappetjes die men stoep noemt fietsen. Na een weekje vakantie fietste ik er weer langs. Inmiddels is het een nog-niet-eens-eenrichtingsverkeer geworden, hoewel het verkeer toch luit toeterend 'tegen het verkeer in' probeert te rijden. Inmiddels heb ik mijn stempel doelloosheid moeten vervangen door 'riool vernieuwen'. Op zich niet verkeerd, een regenbui en half Kathmandu staat onder water.
Dinsdag besloot ik dan ook maar niet op de fiets te gaan. Naast de files waar ik met de fiets in sta, heeft het ook als reden dat mijn trapper binnen nu en de eerst volgende diepe kuil best wel eens kapotter zou kunnen gaan dan dat 'ie nu al is en mij lief is.

De dagen in het ziekenhuis kom ik wel door. Er is niet veel te doen, maar gelukkig krijg ik nuttig advies van de dokter. Zo kun je een longontsteking voorkomen door in de winter warme producten te nuttigen en in de zomer geen ijs te eten. Na even doorvragen was zijn conclusie dat je alles op 37 graden moet eten om je lichaamstemperatuur niet te veel te laten schommelen. Hoe hij aan deze uitzonderlijke wijsheid komt? Hij had al jaren geen longontsteking meer gehad en drinkt 3 liter thee per dag. (Ook dat komt nog nauw, op welk tijdstip moet je welk type thee drinken?)
Na een glaasje port op de avond, iets-meer-dan-een-portglaasje, vroeg een collega of ik wijn dronk. Ik voelde me meteen betrapt en vroeg me af of ik niet goed in de spiegel gekeken had vanmorgen of er uitzag als een alcoholist. Voorzichtig beantwoordde ik haar vraag met ja. Waarop ze me uitlegde dat ze had gehoord dat Europeanen wijn bij het ontbijt drinken omdat wijn goedkoper zou zijn dan water. Ze leek opgelucht toen ik haar vertelde dat ik het idee heb dat dat in Nederland niet zo gebruikelijk is. Fijn dat ze zo over 'ons' denken.

Wij hadden het plan om in onze vrije uurtjes te gaan klimmen bij de klimwand. Staan we daar, met al onze spullen, is de wand gesloten tot ergens in mei in verband met verbouwingen. Wat dan? Zwemmen is nog net geen optie, het is een aantal dagen bewolkt geweest en dan is het met 25 graden fris te noemen. Sterker nog, het heeft een aantal avonden geonweerd.
Een wandeling naar Swayambhunath, de apentempel, was een goede optie. Ik was vergeten hoe stijl de trap was. Naar boven is nog niet zo erg, maar naar beneden, zo stijl en schuin en ongelijk....

De klimwand zit op het terrein van de Belgische ambassade. Daar is ook een fysiotherapiepraktijk. Er werkt een kinesiolooog. Woehoe! Hij spreekt Vlaams. Wat een voordeel. Tot hij vertelde dat mijn knie misschien niet meer is wat 'ie 10 weken geleden was. Maar allee! Dan gaan we toch onder behandeling en wat oefeningetjes doen? Na al dat Vlaams aanhoren, is het dan ook geen slecht idee om naar de lokale 'frituur' te gaan voor een patatje oorlog. :)

Wij zijn zo blij met ons appartementje op de 5e etage. Dieren, beestjes en ongedierte is allemaal niet zo erg, maar binnen zijn ze niet leuk. Ik weet niet hoe de naieve gedachte in mij opkomt dat er geen kakkerlakken op de 5e etage voorkomen. TIjdens het schrijven van dit verhaaltje zien wij ineens een kakkerlak lopen. Luuk kende kakkerlakken uit Ethiopie en vond deze groot, ik kende kakkerlakken uit het zuiden van Nepal en vind deze maar klein.
Anyway, er zit dus een kakkerlak op onze kamer. En wat dan? Kakkerlakken rennen en alles dat beestje is en rent is naar. Geen idee wat goed werkt, de verhalen over dat als je ze dood stampt dat ze dan eitjes leggen zijn nooit bevestigd, maar genoeg gehoord om het niet te proberen. Kokende olie! Kokende olie werkt vast geweldig. Maar wie ruimt de olie op? Water dan maar. En het werkt. Het beestje ligt op zijn rug in het water en is gestopt met rennen. Kokende olie had als mooie bijkomstigheid dat het beestje meteen gefrituurd was, hadden we een lekkere snack. Gekookte kakkerlakken heb ik nog weinig over gehoord. Luuk heeft hem, als echte man natuurlijk, opgeraapt en van het balkon naar beneden gegoooit. (Oh, wat zijn we ingeburgerd)
Weer een illusie armer; ook op de 5e etage komen stomme beestjes.

Onze huisbaas wil graag ijs verkopen, Luuk kan ijs maken. Perfect! Ik zag al bergen met stroopwafelijs voor me. Maar helaas. De melk in Kathmandu is niet echt lekker. Er zit een 'beest' bijsmaak aan. En dan kun je nog zo veel moeite doen, echt lekker wordt het (nog) niet. Nog 11 weken te gaan..

En dan nu de test: we hadden heerlijke pickwick caramelised pear thee, maar die is nu op. En de dropjes ook.................
Zoek zelf de opdracht.

  • 16 April 2014 - 21:19

    Mama:

    hee, wat is dát nu? aftellen?? nix voor jou hoor! Dat wíj dat hier thuis doen is iets anders....

    Als je ons een postbusnummer geeft dan sturen we je thee maar ik denk dat je goedkoper uit bent in de toeristensupermarkt.
    Ideetje: ga eens vragen bij de NL ambassade? (in ruil voor stroopwafels)

    Hier begint de lente flink door te zetten, bomen en struiken komen steeds verder in bloei.

    Het is saai zonder jullie, maar we komen er wel door.

    veel liefs, papa en mama











  • 17 April 2014 - 08:50

    Bernardo A.:

    Toch begrijp ik jou niet. Heb je eindelijk een huisdier en dan is het weer niet goed.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

Back to Nepal!

Stage lopen en werken in Nepal.

Recente Reisverslagen:

27 Augustus 2014

Stand-By

22 Augustus 2014

Is er een vrouw op deze kamer?

13 Augustus 2014

Belanda goreng

30 Juli 2014

Beestjes

22 Juli 2014

Overtreffende trap
Yvonne

Actief sinds 26 Dec. 2009
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 24786

Voorgaande reizen:

31 Januari 2014 - 27 Augustus 2014

Back to Nepal!

28 Januari 2011 - 28 Mei 2011

Peru, op zoek naar de Inca's!

01 Januari 2010 - 25 April 2010

Nepal, dat is toch dat land met die hoge berg?

Landen bezocht: